Κυριακή 17 Απριλίου 2011

Μαθηματικά και τέχνες στην εκπαίδευση



Διημερίδα 15-16/04 με θέμα: "Μαθηματικά και τέχνες στην εκπαίδευση"
Είναι δυνατόν το συναίσθημα να επηρεάζει τη ψυχρή λογική ? Ο Πλάτωνας γνωστός για την πίστη του στην μαθηματική παιδεία, δεν είχε σε καμμία υπόληψη την τέχνη γενικά ! Ομως κλασικοί συνθέτες όπως ο Bach ξεχωρίζουν για τον μινιμαλισμό τους, ο Klee για τις γεωμετρικές φόρμες στη ζωγραφική, ο Μπόρχες για τις εμμονές του στο άπειρο και γενικώς τελευταία υπάρχει ένα ρεύμα για την επιστροφή στην αναγνώριση της αξίας των Μαθηματικών και την επίδρασή τους σε όλες τις τέχνες και τις επιστήμες.Είναι δυνατόν όλο αυτό να αφήσει ανεπηρέαστο το χώρο της εκπαίδευσης,ειδικά στους σύγχρονους καιρούς της κρίσης όπου πια εκ των πραγμάτων έχει υποβαθμιστεί η αξία του απολυτήριου Λυκείου και η εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο και ο καθηγητής καλείται να εκσυγχρονιστεί, να βρεί νέες μεθόδους, να κάνει τα μαθηματικά εργαλεία πιο soft και cool κατά Mc Luhan, να χρησιμοποιήσει νέες τεχνολογίες, patterns, εφαρμογές των μαθηματικών στη τέχνη,στην μουσική, στη λογοτεχνία, στην καθημερινότητα ?
Η απάντηση είναι αυτονόητη, όμως τα μαθηματικά είναι αυστηρή λογική, συλλογισμός,διαίσθηση και σκληρή εργασία.Αν τα κάνουμε light, soft και cool αμέσως θα χάσουν τη δύναμη και την εγκυρότητά τους και θα γίνουν απλά παραμύθια ! Η για να το θέσουμε αλλιώς γιατί εμείς οι παλιότεροι αντλούσαμε γοητεία από απλές πράξεις, περίεργες λύσεις, πολύπλοκα σχήματα ενώ οι σημερινοί μαθητές απαξιούν και θέλουν το "φαγητό" να σερβιριστεί με σάλτσες και πολλά ορεκτικά όπως : τέχνη,γρίφους, νέα τεχνολογία... Πολλοί απ' αυτούς θέτουν ωμά το ερώτημα : σε τί χρησιμεύουν τα Μαθηματικά και θα μας μάθουν τα μαθηματικά να σκεφτόμαστε ? και που θα συναντήσουμε πάλι αυτούς τους τύπους και τις εξισώσεις ?
Πάλι ο Mc Luhan μας λέει ότι αυτά τα παιδιά έχει προλάβει η τηλεόραση και τα έχει διαπαιδαγωγήσει, αυτό το χαοτικό παραλήρημα των διαφημίσεων και του zapping τα αποσυντονίζει από τη στοιχειώδη γραμμική παράθεση συλλογισμών που χρειάζονται τα μαθηματικά.Και το δια ταύτα ποιό είναι, τι πρέπει να γίνει? είναι η εναλλακτική μαθηματική εκπαίδευση η σάλτσα ενώ οι εξισώσεις και οι ιδιότητες των ριζών είναι το κυρίως πιάτο και η ουσία των μαθηματικών?
Ολ' αυτά θέλουν πολύ προσοχή ! Την εποχή του You tube και του i-pod είναι πολύ εύκολο- πόσον μάλλον αν αλλάξει το σύστημα και καταργηθούν οι εξετάσεις- να πέσεις στην παγίδα και να κάνεις μάθημα μόνο μ' αυτό τον τρόπο ! Ομως άποψη του γράφοντος είναι ότι η σύνδεση των μαθηματικών με την τέχνη, τη φιλοσοφία, τη τεχνολογία κ.λ.π. δεν είναι απλή υπόθεση, θέλει πολύ καλή προετοιμασία, στόχους, σχέδιο μαθήματος και ότι για να περιγράψεις τη σχέση των μαθηματικών και τέχνης πρέπει εσύ ο ίδιος να το έχεις σπουδάσει πολύ καλά και να το κατέχεις ! Επίσης δεν μπορεί κάποιος να εντρυφήσει στην κατ' εξοχήν ουσία της επιστήμης αν την ίδια επιστήμη δεν την ξέρει καθόλου ! Είναι σαν να προσπαθεί κάποιος να διδάξει τη θεωρία της σχετικότητας χωρίς πρώτα να έχει διδάξει απλή φυσική !Επίσης απαιτούν πολύ καλή σχέση με την τάξη και επίγνωση του επιπέδου των μαθητών.
Αυτό που θέλω να πω δηλ είναι ότι δεν είναι θέμα μόνο των μαθητών το να κατανοήσουν την πλατιά αξία των μαθηματικών αλλά και ημών των εκπαιδευτικών και τέτοιες διημερίδες όπως η προχθεσινή μέ θέμα:"Μαθηματικά και τέχνες στην εκπαίδευση" στο Πανεπιστήμιο μάλλον προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται.Αν και θα έπρεπε μάλλον να δοθεί έμφαση στην οπτική μετάδοση της κάθε ανάπτυξης και όχι στη θεωρητική ανάλυσή της, όπως επίσης να γίνει επικέντρωση στη χρησιμότητα κάποιων εφαρμογών στην τάξη !
Για την ώρα μπορώ να πω ότι εντυπωσιάστηκα από ένα πείραμα με χορευτές που αναπαρέστησαν την εύρεση του Ε.Κ.Π. των 2,3,5 όπως και τη χρησιμοποίηση από παιδιά Δημοτικού άριθμητικών σχημάτων στη ζωγραφική τους (βλέπε φωτογραφία)!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου