Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2010

η ανατολή ενός άστρου


Ημουν τυχερός που το μεσημέρι της Παρασκευής 19/11 μπόρεσα και παρακολούθησα τη διάλεξη του Κωστή Δασκαλάκη στο συνέδριο της ελληνικής μαθηματικής εταιρείας στη Χαλκίδα.Τέλειωσε το Μετσόβειο με 9,98, με υποτροφία πήγε Αμερική και έκανε μεταπτυχιακό και διδακτορικό στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϋ.Σήμερα είναι καθηγητής στο ΜΙΤ είναι μόλις 28 χρονών και έχει καταφέρει να καταρρίψει μια δοξασία για το λεγόμενο σημείο ισορροπίας του λεγόμενου "υπέροχου ανθρώπου" John Nash για τη θεωρία των παιγνίων.Είχε όλα τα φόντα να "πουλήσει μούρη" να μας τρελάνει με μυστήριες θεωρίες ακαταλαβίστικες και μεγαλεπήβολες, ακόμη ακόμη να μας σνομπάρει να κρατήσει πισινή, όμως έκανε κάτι απίστευτο : Επί δύο ώρες (και αν δεν τον σταματούσαν θα συνέχιζε) έκανε μάθημα, απλά, κατανοητά με παραδείγματα απορίες, ερωτήσεις, ανέκδοτα σαν να παρακολουθείς ένα δάσκαλο να κάνει μάθημα σε 20 πιτσιρικάδες και όμως από κάτω είχε ένα κοινό 500 ανθρώπων και τι ανθρώπων ! Αρκετοί καθηγητές Πανεπιστημίου οι υπόλοιποι δευτεροβάθμιας που εξέταζαν και την παραμικρή κουβέντα. Ομως εκείνος αγέρωχος, επικοινωνιακός,προσιτός,ταπεινός, λαϊκός έδειξε ότι τα Μαθηματικά δεν είναι μυστήρια ιερογλυφικά αλλά κρύσταλλοι καθαρής σκέψης και γοητευτικά παιχνίδια μυαλού ! και επίσης κάτι άλλο: πως είναι ο σωστός δάσκαλος : Δεν αφήνει τίποτε να πέσει κάτω, κάνει ερωτήσεις και διατυπώνει τη σκέψη του σκαλί-σκαλί καθαρά και όμορφα σα να μιλάει σ' εναν φίλο.
Εχοντας μύριες όσες αντιρρήσεις για τη σκοπιμότητα και την "ηθική" των ιθυνόντων της πνευματικής βιομηχανίας της Αμερικής εντούτοις είναι πολύ αισιόδοξο το γεγονός ότι ένας νέος άνθρωπος με το μυαλό του σαν όχημα διαβαίνει έναν κόσμο μίζερο, άθλιο που βουλιάζει και εν τούτοις κομίζει με πολύ κόπο και μόχθο ένα σωρό από καινούργιες ιδέες, θεωρίες, στοχασμούς που αν στο φινάλε δεν σώσουν τον κόσμο, όμως ίσως του δώσουν ένα ταρακούνημα μια ώθηση ! Αλλωστε οι μεγάλες ανακαλύψεις είναι παρακαταθήκη για την ανθρωπότητα και πολλές φορές δίνουν λύσεις σε δύσκολες καταστάσεις !

6 σχόλια:

  1. Καλημέρα Στράτο!

    ήμουν κι εγώ εκεί και αποκόμισα ακριβώς την ίδια εμπειρία με σένα :)
    Από τότε θέλω να γράψω κάτι και μη ξέροντας τι να πρωτοπώ το αναβάλλω συνεχώς..
    Θα γράψω μάλλον σήμερα, βάζοντας το link της δικής σου ανάρτησής.

    Κατερίνα Καλφοπούλου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σ' ευχαριστώ πολύ Κατερίνα. Συγχαρητήρια για το εξαιρετικό blog σου του οποίου είμαι αναγνώστης. Κράτησε επαφή αν θες και επιφυλάσσομαι στο μέλλον για περισσότερα μαθηματικά θέματα μιας και στο μυαλό μου τριγυρίζουν πολλές ιδέες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλημέρα και χρόνια πολλά!
    Εύχομαι να είσαι πάντα καλά
    και να 'ναι το μυαλό γεμάτο
    με όμορφες μαθηματικές ιδέες!

    Κατερίνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. χρόνια πολλά ευχαριστώ για τις ευχές.Εχω μια τάση προς Θεσσαλονίκη μερια !τον Τραγάκη ελπίζω ότι τον ξέρεις...Να σαι καλά και να μας ενημερώνεις πάντα με μαθηματικα θέματα.Πολύ ωραίο είναι αυτό το τελευταίο με την πειραματική διδασκαλία. Εγώ τελειώνω τη διδακτική τώρα και μ'ενδιαφέρουν τέτοια θέματα.
    Εσύ τι μεταπτυχιακό κάνεις ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. μόλις άρχισα στο ΕΑΠ, Σπουδές στην Εκπαίδευση, κι ως πρώτη θεματική επέλεξα "Γλώσσα, Κοινωνία κι Εκπαίδευση", φαινομενικά άσχετο με τη Διδακτική των Μαθηματικών, αλλά ... μόνο φαινομενικά!

    Ποιο εννοείς εννοείς "το τελευταίο με την πειραματική διδασκαλία"; Σ' ευχαριστώ, βέβαια, όποιο κι αν εννοείς. Θα με ενδιέφερε η εκδοχή σου και μια παραπέρα συζήτηση, εφόσον είσαι ειδικότερος, επειδή κι εγώ κατεβάζω πολλές ιδέες στην τάξη και φέτος ειδικά κάνω διάφορους αυτοσχεδιασμούς, αναζητώντας και αναθεωρώντας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. εννοώ το : ανα κατά δια μετα.Πολυ ενδιαφέρον το θέμα του μεταπτυχιακού.Χαρά στο κουράγιο σου με τους πειραματισμούς ! Ευχαρίστως να συμμετάσχω σε οποιαδήποτε συζήτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή